Skip to main content Skip to footer

Volg RM 3

Volg de Artemis

Op deze pagina kun je de trainees op de voet volgen.
Je vindt hier blogs, video's, foto's en de live-locatie.
Gebruik onderstaande knoppen om snel naar het juiste punt op de pagina te gaan.

Veel volgplezier!

Deel deze pagina

Houd je vrienden en familie op de hoogte! Download deze afbeelding en deel hem via social media of WhatsApp.

Live locatie Artemis

Volg de live-locatie van het schip. Even geen update? Geen zorgen, de verbinding komt snel weer terug.

Bekijk ook de locatie van onze andere schepen >

Blogs & Vlogs

Iedere week schrijven de trainees blogs of maken ze vlogs over hun reis.
(Nog geen nieuws? Ververs dan de pagina met ctrl+R of command+R.)

VLOG 4: De Aftermovie

16 maart, Lilly & Sophie

VLOG 3: Dagje paardrijden in Trinidad

14 maart, Lilly & Sophie

Blog 11: De Ship Takeover!

11-12-13 maart, Niels & Max

Welkom bij de blog van deze week!
Deze dagen zaten wij op zee en in deze dagen vindt de ship-take-over plaats.

Op 11 maart begonnen we de dag met zelfstudie, als je hier behoefte aan had. Of je kon een brief schrijven aan jezelf. Deze brief krijg je dan een half jaar later opgestuurd en dan kan je teruglezen hoe het hier was.
Daarnaast hebben wij ook allemaal een vriendenboekje gekregen. Iedereen schrijft een stukje aan iedereen. Ook aan de docenten en de crew. Je krijgt je boekje in het vliegtuig, dan kan je lezen wat iedereen voor je geschreven heeft. Om voor 40 mensen een stukje te schrijven is moeilijker dan je denkt, en duurt ook langer dan je denkt. Toen de vier uur studie voorbij was gingen we na de lunch en happy hour weer een mid ocean swim doen! Dit is altijd echt fijn om eventjes te verkoelen, en dit gaan de meeste van ons niet vaak meer meemaken.

Na de midocean swim begon de ship take over. De crew gaf de boot aan ons over. Er was een eindpunt waar wij heen moesten varen, maar hoe? Dat mochten wij zelf beslissen. Iedereen heeft een andere taak, voor deze taak heb je een pitch gehouden. De rollen/taken waren: deckhand, bozem, stuurman, kapitein, engineer, dokter, kok en interieur manager. Bij ons heet de interieur manager Bea, en je pitcht voor de rol Bea.
We hadden bij de ship-take-over geen drie interieur managers maar drie mini-Beas. Elke rol had zijn eigen wachtschema gemaakt. Niels en ik waren stuurman en liepen samen wacht van vier tot acht. In de middag en in de nacht. Tijdens de wachten zijn er van elke rol wel mensen aanwezig, behalve van de koks en Beas.
In de wacht moeten er verschillende dingen gebeuren. Het belangrijkste is eigenlijk dat het schip vooruit blijft gaan. Hierbij moet er natuurlijk rekening worden gehouden met de wind, en hoeveel zeilen en welke zeilen er dan gebruikt moeten worden is nog wel even een puzzeltje. Het ligt er namelijk vanaf van welke kant de wind komt. Je moet dan goed kijken hoe de zeilen het meeste wind pakken. Op sommige momenten viel de wind helemaal weg. En in de avond kwam er dan weer wind. Overdag hebben wij dus ook een keer de motor gebruikt, omdat je anders niet vooruit komt.

In de ochtend was er twee dagen heerlijk ontbijt. De eerste dag waren het wentelteefjes en de tweede dag pannenkoeken. De koks begonnen al vroeg met het maken van de pannenkoeken omdat die om zeven uur op tafel moesten staan. Voor 40 mensen pannenkoeken maken is best een klusje. Niels en ik gingen na onze wacht, die om acht uur ‘s ochtends klaar was slapen. Hierdoor misten wij de lunch. Maar je kon jezelf opschrijven op een lijst, en dan werd er een bordje voor je opzij gezet.
De dag van de aankomst, kwamen we in de loop van de ochtend aan. Wij lagen alleen allebei te slapen.
In de avond speelde wij met iedereen een leuk spel. Op een scherm kwam van elk van ons een babyfoto tevoorschijn. En dan moest je in groepjes raden van wie deze foto was. Sommigen zijn makkelijk te herkennen maar sommigen ook zeker niet. Hierna dook iedereen zijn bed in omdat we de dag erna om 6 uur al moeten ontbijten. We gaan namelijk al vroeg van boord op donderdag.
Wat we gaan doen, dat zien jullie hierna!

Blog 10: Cuba!

8-9-10 maart, Evie, Lieve & Fay

Hoi, hoi. Dit keer de beurt aan ons om een leuke blog te schrijven!

8 Maart
Donderdag stond er een leuke dag voor de boeg. Na een verkorte zelfstudie stond de bus al klaar om ons naar het centrum van Santiago de Cuba te brengen. Dit was vroeger de hoofdstad van Cuba, dus een erg grote en indrukwekkende stad. Voordat wij de stad ingingen moest er eerst nog geld worden gewisseld zodat we met de lokale valuta konden betalen. Na een rit van 20 minuten achter de rug kwamen we aan in het centrum. Door een paar leerlingen werd er nog een korte presentatie gehouden over de geschiedenis van Cubanen. Hierna liet de gids ons de kerk zien en vertelde hij nog een beetje over het verleden van de stad. Rond 14:30 vertrokken we richting het museum dat ons meer vertelde over de revolutie van Cuba en ook Helene had een lesje voorbereid. Iedereen was een beetje suf door alle warmte maar we hadden een volle dagplanning, dus we moesten door. De docenten hadden een spel bedacht waarbij we verschillende opdrachten moesten doen in de stad. Bij het spel kreeg je de mogelijk om zelfstandig door de stad de dwarrelen wat het extra leuk maakte. Je moest minimaal 6 mensen in je groepje hebben zodat je veilig over straat kon. Er waren opdrachten zoals: geef een Cubaan een handklap en maak een foto van de lekkerste Cubaanse snack. Als je 6 van de 44 opdrachten had gedaan kreeg je met je groepje vrije tijd. Wij hebben toen met ons groepje een leuk restaurantje opgezocht en hebben daar even geluncht met een drankje. Het viel ons op dat het Engels in Santiago erg slecht was, maar met wat hulp van google translate lukte het om te communiceren. Om 18 uur moest iedereen weer verzamelen op het plein om de bus terug naar de boot te nemen. in de avond was iedereen kapot. We zouden eigenlijk nog per groepje een presentatie geven, maar niemand had hier zin in dus dat verzetten we naar morgen. Na een lekkere linzensoep van Richard kroop iedereen zijn bed in.

9 Maart
Iedereen werd uitgerust wakker op ons laatste officiële schooldag. Veel mensen moesten nog een toets maken dus het was erg druk in het toets lokaal. Rond 11 uur vertrokken we uit de haven van Santiago de Cuba. We moesten de zeilen hijsen, brassen en gijpen. Na dit alles konden we genieten van een lekkere lunch. Na de lunch moesten we voorbereidingen treffen voor de ship take over. Alle wachten, corvee en wie wat doet moest verdeeld worden. Het duurde even, maar uiteindelijk was alles geregeld en werden we beloond met een mid-oceaan swim. Omdat we gisteren niet genoeg energie hadden om de presentaties te houden over wat elk groepje voor opdrachten in de stad had gedaan, moest dit vandaag nog. Elk groepje had hele verschillende opdrachten gedaan dus het was erg leuk om alle foto’s te zien. Het groepje dat de meeste opdrachten had gedaan en de leukste presentatie had gegeven kreeg een prijs. Dit waren wij jammer genoeg niet, maar dit hadden we ook niet verwacht. We hebben na de presentaties nog even gezond en daarna was het alweer tijd voor het avond eten.

10 Maart
Vandaag was lazy day en dat betekent dat we lekker konden uitslapen. Er stonden pannenkoeken klaar om half 10, alleen was er een klein probleempje. De zomertijd van Cuba ging vandaag in, dus iedereen was in de war wanneer nou het ontbijt klaar stond. We hebben allemaal lekker genoten van de pannenkoeken, gebakken door onze mede trainees. Na het ontbijt kregen we te horen van onze scheepsartsen dat er luizen aan boord waren dus iedereen heeft de hele ochtend lopen luizenpluizen want, op een boot waar iedereen de hele tijd aan het knuffelen is en naast elkaar zit gaat het snel. Mensen kregen wel een diepere connectie door al dat luizenpluizen bij elkaar. Voor de rest hebben we de hele middag gezwommen, getanned en gegeten. De trainees hadden een pastatafel klaargezet, dus iedereen kon zelf bepalen wat ze in hun pasta wouden. En we sloten de dag weer af met muziek en een hele mooie sunset.

Groetjes Evi, Lieve en Fay van Artemis RM 3

VLOG 4: Jamaica!

5 maart, Julie & Juultje

Blog 9: Rainy Rainforest, Blue Lagoon & Internships

2-3-4 maart, Aukje & Esmee

Hee, wij zijn Aukje en Esmee en gaan jullie vertellen over de afgelopen 3 dagen aan boord!

2 Maart - Dag 28
We hadden de zaterdag voor de zondag verwisseld dus dat betekent dat we vandaag lazy day hadden, maar deze was door de docenten benoemd tot excursie dag. De planning van vandaag: surfen en een waterval bezoeken. ‘s Ochtends kregen we al te horen dat surfen niet zou lukken door te hoge golven dus onderweg naar de waterval zouden we nadenken over een nieuw plan. Het moment dat we de bus uit stapten besloot een tropische regenbui ons van top tot teen onder te spetteren. Dus we liepen al doorweekt de berg af achter de gids aan door het regenwoud dat zijn naam eer aan deed.
Toen we de waterval hadden bereikt was de bui alweer over, toeval. De tocht door het stromende water was niet op alle plekken even makkelijk, maar wel heel leuk om te doen en iets wat je niet elke dag doet. De weg terug was heel makkelijk, je sprong van de waterval af en liep iets terug door het water, wat wel uitdaging gaf door de enorme stroming. Toen we het water uitkwamen was daar een pad naar boven waar de bus stond. Het volgende plan was om naar Blue Lagoon te gaan, dus zo gezegd zo gedaan en bij deze toeristische attractie hebben we ongeveer 1,5 uur genoten van het prachtige blauwe water en de zon. Het is een bijzondere plek want bij de Blue Lagoon komt het zoet en zout water samen. De vraag kwam of we wilden blijven of richting het stadje wilden gaan. Het was waarschijnlijk de laatste keer dat we de stad in mochten dus die kans grepen we meteen, 18:00 uur was weer onze eindtijd dan zouden we weer opgehaald worden en terug getenderd worden naar de boot waar eten voor ons klaar stond. We hebben de dag goed afgesloten door een feestje te geven, dus dansen en zingen op K3, Grease en Hazes op het middendek.

3 Maart - Dag 29
Zoals dancing Danique vanmorgen al aankondigde werd vandaag een saaie dag. Met het ontbijt om 7:00 en de zelfstudie die om 8:00 begon zoals elke andere schooldag op de Artemis. Het 10 ‘o’ clockie vandaag was een sultana, de koekjes die eerst zo geliefd waren komen nu onze neuzen uit. Om 11:30 was er overleg met je eigen mentor groepje over hoe nu verder na de reis. Wat verwacht je van de eerste schooldagen en wat kan jou mentor aan boord meegeven aan jou mentor thuis. Voor de lunch lagen er héérlijke worstenbroodjes voor ons klaargemaakt door koning Richard waar geen kruimel van over is gebleven. Om 14:00 begonnen we met de stages, het was dag 1 van de 2e stage die we lopen hier aan boord voor de shiptake-over in de laatste week. Ik (Aukje) ben deze stage kapitein en Esmee doet haar best als teacher. De stages werden onderbroken door het 4 ‘o’ clockie wat tot ieders geluk een lekkere sultana was dus iedereen keerde al gauw weer terug naar hun stage, want de tweede sultana van de dag bracht niks goeds. Om 17:30 vertrokken een aantal naar land om de laatste jamaicaanse dollars uit te geven, terwijl de rest het water indook bij de boot om even te zwemmen.

4 Maart - Dag 30
Het was een dag van stage en zelfstudie. Dit keer waren er geen sultana’s, maar had Roos heerlijke koekjes gebakken voor om 10:00 en 16:00 uur. Vandaag hebben we om 15:00 het anker opgehaald en vertrokken we zeilend richting Cuba. De route is een beetje veranderd want we varen nu heen en weer tussen Cuba en Jamaica, dit doen we om meer sailtraining te krijgen.
Op 7 maart komen we dan aan in de haven van Santiago de Cuba hier blijven we dan 2 nachten en zetten daarna koers naar wat de kapitein de 'Cubaanse waddeneilanden' noemt. Hier ankeren we dan een nacht en na 2 dagen zeilen komen we aan in Cenvuegos. En dan door naar de eindbestemming Havana.
Dit wordt dus ons Cubaanse avontuur.

Blog 8: Jamaica!

28-29 februari - 1 maart, Minke & Annika

Hi, Minke en Annika hier,

Woensdag begonnen we met de stages. Daarvoor hadden we eerder een motivatiebrief moeten schrijven en maar hopen dat je komt bij je eerste keuze. De interior- en kokstage zijn in de ochtend begonnen. De koks zijn begonnen met het voorbereiden van het avondeten: hamburgers en pasta. Als lunch hebben ze voor een lekkere fruitsalade gezorgd.

Rond het middaguur zijn we aangekomen in Port Antonio op Jamaica. We zijn voor anker gegaan en toen begonnen de rest van de stages. De bootsmannen en matrozen zijn in de ankerkamer geweest en we hebben ons voorbereid voor wanneer we de pier mogen liggen. Tijdens de vrije tijd is er gezwommen en zijn we de crew van een Zuid-Afrikaanse peperduur jacht tegen gekomen. We hebben ze aan boord gevraagd waarna ze van het kluivernet zijn gesprongen en met ons van de boot geslingerd hebben. Bij het avondeten hadden we dinnerdates en na het eten was er een scheepsraad waarbij we het onder andere over Lazy Day hebben gehad.

Op donderdag gingen ’s ochtends aan wal. Een deel van de groep was aan het wachten op de rest, toen er een vlogger op ons afkwam. Hij zei dat hij de ‘villagereporter’ was en begon te filmen. Even later liep hij met een goofiewalk weg. Zodra de groep compleet was gingen we door naar een dansles. Deze hadden we samen met Poolse leerlingen die een zelfde soort reis als wij maken en samen met de leerlingen van de lokale middelbare school Titchfield High erbij. De Polen hebben ons een boottour gegeven, het was heel interessant om de verschillen en overeenkomsten te zien op de zeilboten. Zo hebben zij meer vrijheid op gebied van drinken en roken en vapen, maar op andere gebieden zijn ze véél strenger. Bijvoorbeeld als je een deur te hard dicht doet, moet je deze 2 uur lang open en dicht doen voor iedereen die er langs wil. ’s Avonds zijn we het kleine stadje ingegaan en hebben we bij een gezellig restaurantje gegeten met zijn allen. Vooral kip staat er op het menu hier.

Vrijdag gingen de stages weer door. De koks hadden super lekkere koekjes gebakken (Weerter Knapkoek). Net op tijd waren deze klaar, want we moesten op tijd weg voor het schoolbezoek bij Titchfield High. We hebben een rondleiding gekregen van hun school en kregen meer info over het verleden van de school. Zo is het gebouwd in een oud fort van eeuwen terug. Dingen zoals de munitiekamer en kanonnen stonden er nog steeds. De klaslokalen waren best luchtig omdat bij een aantal er 1 muurtje ontbrak. Na het bezoek zijn een aantal leerlingen meegekomen naar de boot voor een rondleiding en een lekkere lunch die was bereid door onze kok koning Richard. Hierna hadden we vrije tijd en zijn de meesten de stad in gegaan of werd er lekker gezwommen. En dat waren onze eerste dag op het reggea-eiland Jamaica.

Nu geven wij het stokje door aan Aukje en Esmee.

Liefs, Minke en Annika

VLOG 3: Mastklimmen!

2 maart, Silke & Fiene

Blog 7: Lazy Day, Workshops & Knopenrace

25-26-27 februari, Sophie & Evie

Hoii hoii Sophie en Evie hier,

In deze blog vertellen we over de reis op de RM 3 tijdens de drie dagen van 25,26 en 27 februari. We hebben weer allemaal leuke dingen gedaan. Van wentelteefjes bakken in Richards keuken, tot, jawel hoor, klitje kleien tijdens een medische workshop en een knopenrace. Lees het snel hier beneden!!

Zondag 25 februari     LAZY DAY OP ZEE
Vandaag was onze tweede Lazy day en deze viel op een dag waarop we zeilden nog op zee. Tijdens de scheepsraad hadden we bedacht dat we eigenlijk niks gingen doen, behalve eten. Op Lazy day moeten we namelijk zelf koken omdat de crew die dag vrij is. Een aantal trainees stonden daarom al vroeg in de keuken om het ontbijt klaar te maken. Ze hadden super lekkere wentelteefjes gemaakt. Na de 3e of zelfs voor sommigen een 4de ronde teefjes was iedereen toch echt vol en kon de kamerwissel beginnen. Ik (Sophie) en Lilly slapen nu in het ‘Konijnenhok’, pech voor ons dus. Gelukkig valt het toch nog best mee hoe klein het is. Laten we zeggen… het is gewoon lekker knus ;). Na de volksverhuizing ging de muziek aan en hebben we de rest van de dag alleen maar gechilled en liggen zonnen op het dek. Als lunch hadden we een heerlijk stukje fruit. En in de middag waren ze al begonnen met het avondeten voorbereiden. We hadden heerlijke Hollandse AVG met gehaktballen, patatjes, bloemkool en appelmoes!!! Al met al een goed geslaagde ‘lazy day’.

Maandag 26 Februari     WORKSHOPS en TOOOOOSTIE-WACHT LOPEN
Het was een rustig dagje vandaag. Zoals gewoonlijk begon de dag met zelfstudie en daarna weer flink schoonmaken tijdens het verplichte happy hour. In de middag konden we uit verschillende workshops kiezen. We hadden keuze uit: Klitje kleien (jaja, dit is inderdaad wat je denkt dat het is) door biodocente / huisarts Danique, debatteren bij de docente maatschappijleer Helene, bekijken wanneer je land ziet met Rob van wiskunde en splicing van touw door matroos en stuurvrouw Ilona en LIsa. Als extra kon je je inschrijven voor armbandjes maken met onze creatieve trainee Sjoukje want die kan dat als de beste. Wij hadden gekozen voor klitje kleien en debatteren. Beiden workshops waren erg interessant, leerzaam en leuk om te volgen. ’s Nachts had Sophie tosti-wacht. Dat is de wacht die is tussen 12 uur en 2 uur en alleen die wacht mag je tosti’s maken en eten. Lekker dus. Of zoals Joshua in zijn Duitse accent zegt: “Tooooostieee wacht”. De tosti’s waren erg lekker. :)

Dinsdag 27 Februari     KNUTSELEN EN STERRENSTOF
Vandaag begon de dag weer zoals gewoonlijk. Daarna hadden we twee super interessante workshops. Als eerst hadden we een workshop van Henk (onze docent natuurkunde) over de sterren. Tijdens onze nachtwacht kunnen we altijd super veel mooie sterren zien. Het was dan ook heel interessant om meer te leren over welke sterren dat zijn en hoe sterren überhaupt werken. Daarna hadden we een workshop van Ylona (deckhand). We moesten in beeld brengen hoe de eerste 3 weken voor ons zijn geweest. De hele salon lag vol met knutselspullen en iedereen ging helemaal los. Alle glitters, tapejes, stickers en krijtjes werden uit de kast getrokken. Toen iedereen klaar was, moest je jouw tekening presenteren. Ook moest je één element van je tekening kiezen die je meenam naar de rest van de reis. De tekeningen zijn super mooi geworden en hangen nu in de salon. Deze workshop is niet makkelijk te vergeten, want er worden rond de hele boot nog steeds glitters teruggevonden. Na de workshops hadden we een knopenrace. Er waren twee teams: team bakboord & team stuurboord. Links en rechts zijn natuurlijk woorden die nooit meer worden gebruikt op deze boot. Sophie zat in team stuurboord en Evie zat in team bakboord. Je begon met jouw team op de brug (mini-dek voor de stuurhut) en vanaf daar was er een parcours uitgezet. 1 voor 1 moest iedereen uit het team het parcours afleggen. Het was super grappig en gezellig en iedereen was best fanatiek. Team stuurboord heeft uiteindelijk nipt gewonnen! ’s Avonds had koning Richard heerlijke bami met saté en pindasaus gemaakt. Daarna zijn we vroeg gaan slapen, want de volgende dag komen we aan op Jamaica heeft kapitein Pieter Boot gezegd.

Dat was hem weer! Groetjessss,
Sophie en Evie.

VLOG 2: Rondleiding op de Artemis!

29 februari, Lilly & Helenoor

Blog 6: Interessante Vragen & Antwoorden!

22-23-24 februari, Helenoor & Lidewij

Heyy, in deze blog beantwoorden wij een aantal veelgestelde vragen over onze reis.

Q: “Welke dieren heb je al gespot?”
A: De meest indrukwekkend dieren de we tot nu toe hebben gezien zijn heeeeel veel dolfijnen, een rog en een schildpad. Oh ja, en vliegende vissen natuurlijk. En krabben die op ons voedsel afkomen, getver!

Q: “Wat missen jullie het meest?”
A: Natuurlijk missen wij onze familie en vrienden het meest. Maar ook het eten thuis, zoals fruit, chocolade, nootjes, yoghurt en voornamelijk de vrijheid dat je zelf kan bepalen wat je eet missen wij. En een luxe, superschone badkamer en wc.

Q: “Is er al ruzie aan boord ontstaan?”
A: Nee, sorry guys. Misschien hebben we wat meer juice te melden over 3 weken. Maar voor nu is alles zonder geruzie en geroddel, ook tussen de docenten lijkt het goed te gaan.

Q: “Wat eten jullie?”
A: Onze kok, koning Richard, maakt elke dag eten voor ons klaar. Wij hebben de luxe dat we elke ochtend vers (noten)brood krijgen, met soms yoghurt of pap ernaast. Voor de lunch krijgen we brood met soms kliekjes van het avond eten. In de avond eten we altijd wat anders. AVG wordt zeer gewaardeerd met zelfs de jus erbij, maar ook lasagne of pasta pesto gaat er goed in.

Q: “Hoe is het gesteld met de barfcounter?”
A: De mensen die nu bovenaan de barfcounter staan met ieder een score van 9 zijn; Bente, Lilly en Annika. Opvallend ook is dat er wel 12 mensen zijn die nog op NUL staan. Als die niet lopen te jokken of duiken, is dat best een knappe prestatie. Het lijkt erop dat iedereen intussen wel is ‘ingeslingerd’ want er komen nauwelijks meer streepjes bij.

Q: “Hoe zit het met zeeziekte?”
A: De eerste drie dagen varen van Curaçao naar Panama had ongeveer de helft van de groep last van zware zeeziekte. Na die 3 dagen voelden ze zich een heel stuk beter. De crackers waren daarna wel zo’n beetje op. Tijdens de tweede oversteek hadden maar een stuk of 6 mensen last van zware zeeziekte, maar dit trok na 2 dagen wel weer weg. We krijgen dus echt al zeebenen.

Q: “Wat is de functie van de docenten aan boord?”
A: Ons achterna zitten vooral over ons plan van aanpak en of we al persoonlijke ontwikkelingen door hebben gemaakt… en tja, verder zijn ze er voor de sier eigenlijk, hahaha. Nee hoor, grapje! Ze helpen ons erg goed, met vragen over schoolse dingen zoals wiskunde en natuurkunde, dit zijn best wel pittige vakken. Ook helpen ze ons persoonlijk, vragen ze naar onze ontwikkelpunten en plannen ze leuke excursies aan wal en workshops tijdens het zeilen.

Q: “Hoeveel docenten zijn er aan boord?”
A: Er zijn 4 docenten. Op onze boot zijn de docenten gespecialiseerd in Wiskunde, Natuurkunde, Biologie en Maatschappijleer/Geschiedenis. Voor elke trainee is er dus wel iemand waarbij je kunt aankloppen voor hulp en dan kijken ze graag met je mee en leggen het je uit. Ook worden er bij sommige leerlingen op zaterdag toetsen afgenomen.

Q: “Hoeveel kamers zijn er?”
A: Er zijn voor de trainees 14 hutten zoals dat heet. De meeste zijn echt wel prima maar er zijn er 2 die echt klein zijn. We wisselen elke tien dagen van hut dus je ziet met vier verschillende roommates in deze zes weken. Wel leuk, zo leer je meer mensen goed kennen.

Q: “Hoe bevallen de kamers?”
A: De ene kamer is beter dan de andere. Één kamer staat zelfs bekend als het konijnenhok, dus daar zit je liever niet. Over het algemeen zijn de kamers prima, aangezien je er toch alleen maar slaapt. En als je niet lekker bent mag je even gaan liggen en dan is het wel fijn om een hut te hebben om je even terug te trekken.

Q: “Met hoeveel slapen jullie op een kamer?”
A: Je slaapt met z’n 2’en op een kamer. Soms slapen er ook mensen op het dek of in de salon, omdat ze het te warm hebben. Helaas is dit recht ons tijdelijk ontnomen, omdat een 4-tal mensen ’s avonds iedereen wakker had gemaakt door als olifanten door de gangen te lopen en door heel hard te schreeuwen. Jammer wel, want bij een warme nacht op het dek slapen is veel fijner en gezelliger ook.

Q: “Hoelang mag je douchen per week?”
A: Je mag 1 minuut per dag douchen. Deze tijd mag je opsparen. Zoals je je kan voorstellen is dit niet heel lang, dus iedereen stinkt. Dus voor de mensen die binnenkort op masterskip reis gaan; neem wasknijpers mee. Maar gelukkig kun je ook vaak zwemmen in de zee en daarna met een slang het zoute water afspoelen. Even een zeepie erbij en je haar wassen en je bent weer helemaal schoon en fris.

Q: “Hoe ervaar je het zeilen?”
A: Er zijn gemixte gevoelens wat betreft het zeilen. De een vindt er niks aan en de ander heeft zijn nieuwe passie gevonden of kon het al best goed.

Q: “Wat gaat jullie altijd bij blijven?”
A: Wat ons altijd gaat bij blijven is wanneer je aan het einde van je wacht de nieuwe wacht moet wekken uit dromenland. De reacties van de slaperige trainees zijn namelijk erg grappig. De ene schiet ineens omhoog waardoor je je een hoedje schrikt, en de ander zegt simpelweg “nee” en gaat weer slapen. Die moet je dan natuurlijk alsnog wakker zien te krijgen anders kun je je eigen wacht niet afstaan. Gedoetje dus soms.

Q: “Wat vinden jullie het leukste op een dag wanneer jullie alleen varen?”
A: De dagen op zee lijken allemaal erg op elkaar. In de ochtend tot 12 uur school en daarna lunchen en happy hour wat niet happy is omdat dit betekent dat je aan het schoonmaken bent. Wel liggen we ’s middags vaak op het bovendek, in de zon naar muziek te luisteren en lekker te kletsen. Dat is altijd erg gezellig.

Q: “Wat is Lazy day?”
A: Lazy day is altijd op Zondag, dan mogen de trainees zelf bepalen wat we die dag gaan doen. Ook moeten we bepalen wat we gaan eten en dat dan zelf klaarmaken, maar wel in overleg met kok Richard die ons wat helpt dan. Eigenlijk is het ook gewoon lazy day voor de crew. Wij hebben dan gelukkig geen school, dus dat scheelt.

Q: “Wat wordt er gedaan als straf?”
A: Er zijn een aantal mensen die soms eten stelen, waardoor we straffen moesten instellen. Er waren een aantal voorstellen; extra corvée, in de engine room slapen en een klusje doen voor de crew. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat de straf wordt dat je een extra klusje voor de crew moet doen. Koekjes, chips en chocopasta zijn de dingen waar mensen het risico van een straf krijgen blijkbaar voor over hebben. De allerergste straf zou zijn om te moeten slapen op de kamer met onze luid snurkende scheepsarts Bert. Dan weet je zeker dat je geen oog dicht doet.

Q: “Hoe hou je 28 leerlingen bij elkaar?”
A: Dancing Danique (onze biologie docent) heeft hier een uitstekend irritante oplossing voor; als je van de boot af bent moet je aaaaaaltijd je rode Masterskip shirtje aan. Dit is een best wel handige oplossing, omdat wij op die manier van 10 KM afstand erg opvallend zijn, maar soms heb je ook zin om een leuk shirtje aan te doen als je op excursie gaat. Maar goed, dat is dus niet de bedoeling, dus lopen we maar lekker met z’n allen in het knalrood rond. Past goed bij onze roodverbrande koppies.

Q: “Wat is het lastigste aan de reis?”
A: Het is moeilijk om zo ver weg van huis te zijn, vooral in de eerste week. Verder kosten de dagen vrij veel energie, omdat je de hele dag bezig bent. En je zit soms dagen aaneen gewoon op zee zonder land te zien. Maar als we eraan denken dat het in Nederland 10 graden is met regen, en dat wij hier in 30 graden met zon en zee zitten, voelen we ons gelijk al een stuk beter.

He he dat was een lang stuk hé? Geniet maar lekker van een stroopwafel en een kopje thee daar in Nederland, want daar hebben wij nu zin in. Tot over 3 weken.

Groetjes van ons naar het thuisfront!
XXX

Au Revoir! Helenoor en Lidewij

Blog 5: Eilandavonturen, Zeilen & Leren Navigeren

19-20-21 februari, Bente & Yara

Hee allemaal,
Wij zijn Bente en Yara en gaan jullie vertellen over onze afgelopen drie dagen hier bij de San Blas eilanden, voor de kust van Panama. Veel leesplezier!

De derde week is van start gegaan!
In de ochtend kregen wij het nieuws dat we weer naar een paar nieuwe eilandjes gaan zeilen. We waren in groepen verdeeld, twee groepen gingen zeilen en twee groepen gingen aan de zelfstudie. De groepen wisselden elkaar af na het 10 o’clockie. Waarin we zoals gewoonlijk ‘’genoten’’ van ons eeuwige Sultana-koekje. Tijdens de zelfstudie wordt er steeds brood gebakken door twee van de trainees en dit keer werd er speciaal brood gebakken, namelijk notenbrood! Hier konden we enorm van genieten. Binnen anderhalve dag waren deze vijf broden namelijk al op. Na de zelfstudie en het happy hour waren we nog lang bezig met zeilen. Er werd gebrast, gegijpt en natuurlijk zeilen gehesen. Eenmaal bijna op bestemming werden alle zeilen naar beneden gehaald en hebben we het laatste stukje met de motor gevaren om vervolgens voor anker te gaan. We zijn aangekomen bij de Dogeilanden, ook wel bekend als de bountyeilanden volgens onze kapitein! Dit was prachtig, het water was heel mooi blauw en de palmbomen konden we zien wuiven in de wind vanaf onze boot. Voor het eten hebben we nog snel een duik genomen in het water, het was lekker verkoelend. Als avondeten had Richard met behulp van een van onze trainees, onze kok, lekkere pasta pesto gekookt. Ook de tweede ronde -altijd wachten op de bel!- werd goed benut. Als avondprogramma deden we een spel met alle trainees, docenten en de crew, om elkaar nog beter te leren kennen. Je werd in groepjes opgedeeld en moest eigenschappen toekennen aan elkaar en hierbij een reden geven waarom dit passend voor de persoon was. Hierna moest je ook nog een plaatje kiezen wat bij jouzelf past en ook hierbij een reden geven. Je draaide in tweetallen door, totdat je weer bij je eerste tafel terecht kwam. Op die manier leer je steeds meer mensen beter kennen. Tot in de late avonduurtjes was iedereen nog druk bezig met het schrijven van de sailmail, deze moest namelijk de volgende dag de deur uit zijn. We kunnen steeds haast niet wachten tot het vrijdag is en onze ouders en vrienden hebben terug geschreven.

Overnachting op een onbewoond eiland!
Ook vandaag begon onze dag weer met brood, het notenbrood van gister, en yoghurt als ontbijt. Hierna gingen we over op de zelfstudie. Soms loopt dat gesmeerd en kom je heel ver in je planning, maar soms ben je moe en is het maar lastig om je te concentreren. Als lunch hadden we vandaag gamba’s en pasta pesto. Ook was er weer veel vraag naar een tweede ronde, de gamba’s vielen erg in de smaak. Tijdens de dagelijkse captain speech om 13:00uur kregen we te horen dat we in de middag naar een onbewoond eiland gaan en hier mogen slapen zonder begeleiding, waardoor het middagprogramma verviel. Iedereen vond dit geweldig om te horen! We begonnen al snel met het happy hour, het dek werd goed in het sop gezet, onder leiding van onze stuurman Ian met de woorden “make it soapy guys”. Eenmaal klaar pakte iedereen snel zijn tas in om in drie groepen te vertrekken. De trainees en benodigdheden werden getenderd naar het eiland, genaamd Quinquindup. Alle zeilen en slaapzakken werden alvast neergelegd voor de nacht en iedereen dook snel het water in. Het avondeten kwam al vroeg onze kant op, vandaag stonden steak, aardappel en pompoen op het menu. Tijdens het avondeten gingen de crew en de docenten terug naar de boot om daar de wacht te houden. Het leek allemaal zo prachtig, totdat de heremietkreeften in grote getalen om de hoek kwamen kijken. Alle restjes van ons eten werden langzaam door die doodenge beesten opgegeten. Dit leverde flink wat paniek op voor de nacht. Hoe hielden we die krengen uit onze slaapzakken was de grote vraag. Toen de avond viel was er na hard werken en veel zoeken naar palmbladeren eindelijk vuur. Hier sloten we de avond af door samen van het meegegeven deeg broodjes en marshmallows te roosteren. Hierna ging iedereen langzaam terug naar de slaapplek om hier te proberen wat nachtrust te pakken. De grond was wel wat hard, maar evengoed konden we toch nog best goed slapen.

Leren over navigeren en weer en wind!
We werden vandaag wakker op het onbewoonde eiland. Rond half 9 werden we terug getenderd naar het eiland. Hierbij werd eerst de groep van het corvee van gisteravond terug gebracht, zodat zij de afwas van gister avond kunnen doen. Alleen waren ze de afwas vergeten mee te nemen, dus werd deze de ronde erna meegenomen. Toen we op de boot aankwamen hebben we eerst alles zandvrij gemaakt, de schoenen werden afgespoeld en we moesten ons meteen even douchen op het dek. Hierna hebben we alle spullen opgeruimd in de kamer en gingen we ontbijten. Na het ontbijt begonnen we weer met de zelfstudie. Dit duurde vandaag drie uur in plaats van vier uur. Ook zijn we toen gaan varen naar de andere eilanden. Na de lunch kregen we in de captainspeech te horen dat we rond 23 februari weer verder gaan met zeilen en dan rond 29 februari aankomen in Jamaica. Dankzij alle zeeziekte de vorige keer wordt het even spannend of dit deze keer hetzelfde zal zijn, hopen van niet. In de middag gingen we de workshops doen die gister van het programma waren gehaald. We hebben geleerd over navigeren vanaf het kompas en vanaf een coördinatie ook hebben we geleerd over het het weer en de wind, bijvoorbeeld over het hoge en het lage druk gebied. Na het avondeten hebben we nog wat spelletjes gedaan en zijn we wat eerder naar bed gedaan om wat slaap in te halen.

Dat was het dan weer voor de afgelopen drie dagen, we geven het stokje door aan Helenoor en Lidewij.

Blog 4: San Blas Eilanden

16-17-18 februari, Eleonora & Sjoukje

Hoi allemaal Eleonora en Sjoukje hier,

Wij nemen 3 daagjes de blog over, tijdens ons avontuur op de San Blas eilanden. De eerste dag, 16 februari hadden we zoals elke ochtend zelfstudie maar na de lunch en happy hour stond er wat leuks op de planning we hadden namelijk een excursie naar een onbewoond eiland om daar te snorkelen en daarnaast mochten we ook een dorpje van de indianen bezoeken. We zijn met de motorboot naar een onbewoonde eiland gevaren en tijdens dat stukje varen zijn we zelfs een rog tegengekomen. Het eerste wat we zagen toen we aankwamen op het strand was een jakobsschelp maar we mochten die niet meenemen want dat is een belediging voor de lokale bevolking (kuna’s/indianen) net zoals de kokosnoten die mag je ook niet meenemen. Na het onbewoonde eiland gingen we door naar het dorpje van de kuna’s, op het moment dat we daar aankwamen voelde het meteen als een hele andere wereld. Je zag kinderen overal spelen soms zelfs in het plastic op het strand, deze kinderen waren allemaal van 0 tot 14 jaar omdat de oudere kinderen naar school gaan op het vasteland in Panama-City. De kinderen hebben wel heel veel plezier ze basketballen en volleyballen namelijk heel de dag, wij mochten ook eventjes meedoen en dit was heel leuk! We werden rondgeleid door een van de drie presidenten van het eiland, tijdens de rondleiding hebben we een kijkje mogen nemen in zijn hut waar hij leeft met zijn zeven kinderen en met zijn voor hem gekozen vrouw. Iedereen op het eiland heeft geen eigen keuze met wie die trouwt en dat betekent ook dat er incest voorkomt. Er werd ons ook nog vertelt en laten zien dat alle vrouwen op het eiland een soort henna op hun neus hebben. Onze dancing Danique (biologie docent aan boord) die kon het niet laten om ook zo’n beeldige henna te laten zetten. Maar ze was niet de enige die een beetje cultuur mee wou nemen. Onze matroos, Ian die had een houten peddel gekocht voor tien dollar, hij is er erg blij en gaat hem ophangen in zijn woonkamer. Na de rondleiding mochten we zelf ook nog even rondlopen. Tijdens het rondlopen viel ons op, dat het eiland erg klein is en dat je ongeveer binnen tien minuten het hele eiland hebt gezien. Ook zijn we naar het supermarktje gegaan, hier verkochten ze verse producten maar veel kwam ook van het vasteland. Hierna zijn we zijn we terug gegaan naar het schip en snel gaan slapen en hebben we nog even nagenoten van de dag want moesten de volgende ochtend weer vroeg op.

De tweede dag, 17 februari zijn we na de zelfstudie en de lunch waar we mega lekkere broodjes gegeten hebben met tomaat, kaas en pesto, gaan varen naar andere mooie eilanden. Na happy hour werden we in twee groepen verdeeld om het zeilen onder controle te houden. Tijdens het zeilen hebben we meer geleerd over de koers, wind en de zeilen want de Artemis is een best ingewikkeld schip. We zijn na een tijdje aangekomen bij een voor ons nieuwe deel van de San Blas eilanden, ook dit gedeelde is echt heel mooi. Op het moment dat we aankwamen begon het een beetje te schemeren, en was het tijd om te gaan eten. We aten kippootjes met daarnaast een salade, met dank aan onze geweldige kok Richie. Nadat we even konden uitbuiken, is er een beamer op het midden van het dek opgehangen. Waarop we met z’n allen de film Pirates of the Caribbean hebben gekeken. Na de film was iedereen aardig moe en zijn we naar bed gegaan na echt weer een super leuke dag.

En onze laatste dag dat wij de blog bij hebben gehouden, 18 februari. Vandaag was het Lazy Day! Eerlijk is eerlijk, dat is wel echt de leukste dag van de week. We mogen zelf kiezen en regelen wat we die dag gaan doen. Vandaag was het plan om naar een eiland te gaan om te zwemmen en op het eiland te barbecueën. Zo gezegd zo gedaan, we zijn na het ontbijt en het zwemmen bij het schip waar we voor het eerst met de trapeze in het water mochten springen en vanaf het net vooraan van het schip, naar een eiland gegaan met de motorboot. Het eiland waar we verbleven was echt heel mooi, volleybalveldje, restaurant, een wrak en veel palmbomen. Niet echt onbewoond maar wel super mooi. Zo blauw als het water was, zo mooi als de palmbomen waren en hoe gezellig het was en onderwater met alle vissen tijdens het snorkelen. We hebben namelijk bij een gezonken scheepswrak gesnorkeld, bij het scheepswrak konden we ook echt heel veel vissen zien in allemaal verschillende kleuren. Het was natuurlijk ook nodig om te lunchen, we hadden op het schip alles voorbereid voor de barbecue en brachten het toen naar het eiland, het was heel gezellig. De rest van de middag hebben we zeker een goede lazy day gehad, heerlijk in de zon en in het water. Terwijl waarschijnlijk een deel van jullie, degene die dit lezen, op de skies stonden. We hadden het erover dat het zo gek voelt als wij lekker aan het strand liggen en jullie aan het skiën zijn. Het werd wat rustiger op het eiland en het begon te schemeren, dus zijn we terug gegaan naar het schip. Het avond eten is gemaakt door een aantal leerlingen van ons, want voor de kok Richie is het natuurlijk ook lazy day. En vandaag weer op tijd naar bed, want morgen moeten we weer hard aan de bak met het zeilen en natuurlijk de zelfstudie.

Wij vonden het superleuk om de blog drie dagen over te nemen, wij hopen jullie ook!

Liefs, Eleonora en Sjoukje

VLOG 1: Land in zicht!

13-14-15 februari, Roosmarijn & Doris

Blog 3: Hijs de zeilen!

10-11-12 februari, Lilly & Lisanne

Hoi hoi Lilly en Lisanne hier met een nieuwe blog, in de afgelopen 3 dagen is er best wel wat gebeurd en veranderd en dat gaan we jullie daarom eens allemaal vertellen!

Zaterdag 10 februari, de dag van vertrek uit de Annabaai Willemstad
De dag dat we eindelijk Curaçao gingen verlaten was aangebroken na iets langer dan verwacht hebben we zeilend de haven verlaten, dat is heel bijzonder aangezien je eigenlijk altijd de motor nodig had, omdat dit zo bijzonder is staan we waarschijnlijk in de krant! Tijdens het zeilen hebben we de heerlijke burritos van Richard gegeten en waren we bezig met de pannenkoeken voor zondag (lazy day!!) ik denk dat de meeste van ons de burrito nog geen 1.5 uur binnen heeft kunnen houden want iedereen werd plotseling enorm zeeziek. Wij hadden er ook echt heel veel last van, maar gelukkig ben je echt niet de enige. We staan dus regelmatig met een groep over de railing van de boot te spugen. Ook begonnen vandaag de sail-watches: dit is een beetje hetzelfde als wachtlopen, alleen doe je het met heel je groepje en je helpt de crew met zeilen, navigeren, zeilen bijzetten of wegehalen en zo, i.p.v. gewoon een beetje de wacht houden, druk druk dus soms.

Zondag 11 februari, Lazy day
Met een goede start op zaterdag zijn we op zondag nog steeds lekker aan het zeilen, wij denken alleen wel dat de meerderheid liever terug wilt naar de haven in Curaçao, het is Lazy Day dus dat betekent dat we zelf mogen kiezen wat we doen en wat we eten, het was Julie haar verjaardag dus we hadden als ontbijt gekozen voor pannenkoeken ze waren erg lekker maar de helft van ons heeft geleefd op crackers eigenlijk lag iedereen gewoon op het deck en werd onze ‘’barf counter’’ goed aangevuld met nieuwe kotsacties. Sommigen hadden nergens last van en anderen lagen kotsend op het deck. De lunch hadden we overgeslagen en als diner hadden we pokebowls, weer gemaakt door de leerlingen. Happy hour hebben we gewoon overgeslagen omdat niemand in staat was om iets te doen door de zeeziekte. In de avond moesten we weer sail-watchen en we hebben geleerd over de verschillende zeilen en dat zijn er heel wat weten we inmiddels!

Maandag 12 februari, de boot gaat alle kanten op
Niet heel veel gedaan vandaag, we zitten natuurlijk midden op zee dus we kunnen ook niet echt iets als een excursie doen, in de ochtend gewoon zelfstudie wat werd gevolgd door korte workshops over zeilen, zo kregen we wat meer uitleg over het sail-watchen en hoe we het vanaf nu allemaal zelf moeten doen, het kompas en hoe we daarmee weten waar we heen moeten varen en van de kapitein zelf en korte workshop over de wind en welke zeilen je wanneer moet gebruiken, na de workshops hadden we een extra uur vrije tijd door dat we in een nieuwe tijd zone zeilde waar het een uur eerder was. Iedereen heeft de hele namiddag een beetje gelegen in de zon, de meesten waren wel over de zeeziekte heen gelukkig, maar anderen waren nog steeds erg misselijk. Wat een ellende is het varen dan eigenlijk. We botsen door de golven en de deining echt alle kanten van de boot en het dek op! Het lijkt wel een kermisattractie in plaats van een zeilboot.
Dat is hoe de afgelopen drie dagen er aan toe gingen, hopelijk komen we over 2 dagen aan bij de eilanden van Panama en liggen we weer een beetje stil in plaats van deze extreme golven (slapen is echt onmogelijk) over drie dagen is er weer een nieuwe blog maar voor nu zeggen wij vaarwel en groetjes aan iedereen in Nederland.

Lieve groetjes van Lilly & Lisanne, RM3

Blog 2: Curaçao!

7-8-9 februari, Lisa & Silke

We hebben de afgelopen dagen aan school gewerkt, dat ging supergoed. Elke dag beginnen we na het ontbijt aan de vier uurtjes zelfstudie. We nemen na 2 uur een half uur pauze waarin we een lekker snackje nemen. Onze chocolade voorraad begint al aardig op te raken. Nu liggen we aan wal, waardoor we nog lekken buiten kunnen werken aan ons schoolwerk. maar we gaan als het goed is zaterdag varen, dan moeten we binnen aan school werken. Het is nog even afwachten wanneer we kunnen uitvaren…

Woensdag:
Na weer hard te hebben gestudeerd mochten we dan eindelijk zwemmen. Want hoe kun je nou op Curaçao zijn, een eiland omringt door water, zonder gelijk in het mooie blauwe water te duiken. We hadden de hele reis nog niet kunnen zwemmen, omdat in de Sint Anna Baai waar de boot ligt, je niet in het water mag omdat het te vies zou zijn door de grote schepen die er varen. Daarom hebben we het openbaar vervoer gepakt en zijn we met z’n allen naar Mambo Beach gegaan. We waren echt super blij om te zwemmen en te snorkelen. We hebben allemaal mooie vissen gezien zoals papagaaivissen en zebravisjes.

Donderdag:
We hadden vandaag veiligheidsoefeningen, eerst met het brandalarm en daarna met het general alarm, deze kan afgaan in een noodsituatie. Daarna kregen we sailtraining, we moeten immers als we eenmaal de Caribische zee op varen, allemaal wel een beetje weten wat we moeten doen met alle touwen en zeilen. We zouden eigenlijk vandaag al gaan varen, maar dat werd uitgesteld naar vrijdag omdat de wind niet goed stond en er moest nog een aantal spullen geleverd worden voordat we mogen vertrekken. Dat betekende dat we tijd hadden om Willemstad in te gaan om nog even met het thuisfront contact te leggen. Lang leven de gratis wifi bij de DUSHI letters. In elk geval zien wij er naar uit om de vaste wal van Curaçao te verwisselen voor de zee.

Vrijdag:
Ook vandaag is het helaas nog niet gelukt om uit te varen, maar morgen zullen we dan eindelijk de wal voor het ruime sop verruilen, zo zegt kapitein Pieter. Vandaag na de zelfstudie daarom het 2e deel van de sailtraining, waarin we hebben drooggezeild. Het voordeel van het nog niet weg kunnen was wel dat we ’s avonds naar de carnavalsoptocht konden kijken. Carnaval op Curaçao is heel anders dan in Nederland. Er waren wagens met hele luide latinomuziek en daar dansten groepen mensen vrolijk achteraan. Pas om half één gingen we richting onze hut. De nightwatches gingen ook gewoon door, dus een klein clubje had de pech dat ze maar weinig slaap konden krijgen en op de boot moesten letten.

Blog 1: De eerste dagen

4-5-6 februari, Rob (docent wiskunde)

Hierbij het eerste blog van RM3 uit Curaçao.
We zijn goed aangekomen na een fijne vlucht met de KLM van Amsterdam naar Corsow. Op Hato aangekomen stond, zoals onze chauffeur zei, een hele grote bruine bus op ons te wachten. Deze bracht ons in no time naar de Handelskade te Willemstad, waar de Artemis lag. Op het schip werden de trainees direct verdeeld over de cabins. Er waren er precies genoeg: 14 cabins voor de trainees en 2 voor de docenten.
’s Avonds kregen we van Richard een fantastische maaltijd voorgeschoteld. Daarna zijn we nog even met de trainees nog even Willemstad ingegaan om even kort wat highlights te bezoeken als: Gouverneurshuis – Breede- en Heerenstraat – het oude hotel Inter Continental (ofwel Van der Valkhotel) dat nu geheel leeg staat. Tevens zijn we de pontjesbrug overgestoken naar het Brionplein wat enorm groot is geworden t.o.v. het verleden daar hier de opstand van 30 mei 1969 heeft gewoed waardoor vele panden tot de grond zijn afgebrand. Nu ziet het er mooi en weids uit. Om kwart voor tien waren we weer terug op het schip waar iedereen doodvermoeid het bed opzocht. Dat was even wennen: geen airco maar een warmte met hoge luchtvochtigheid die over je heen komt. Je komt daardoor vervolgens wat laat in slaap....

De volgende dag fris en monter wakker worden om met school te beginnen. Dat ging fantastisch goed, je merkt direct: “zien leren doet leren!”. ’s Middags een security-carrousel en captains speech waar Pieter (onze kapitein) ons verwelkomde en een grove planning gaf over de komende dagen. ’s Avonds een groepsactiviteit waarin we proberen goede afspraken te maken over hoe we een goede sfeer houden gedurende de komende 6 weken.

Woensdagochtend na het ontbijt kwamen er 30 4V leerlingen van het Radulphus College met hun docente Geschiedenis bij ons aan boord. De trainees werden gekoppeld aan één van de leerlingen van het Radulphus College. Er ontstonden meteen vrolijke en geanimeerde gesprekken tussen de buddy’s van beide zijdes van de oceaan. De docente Geschiedenis, Jeanine Deseriere, gaf een gastles over het slavernijverleden op Curacao en de gevolgen daarvan voor het leven door de eeuwen heen op dit eiland. Was zeer indrukwekkend en leerzaam. Na de koffie/thee/limonade en versnaperingen van de Curaçaose leerlingen liepen we naar Otrabande aan de overkant om het slavernijmuseum te bezoeken. Onze gidsen gaven een weergave van de geschiedenis startend in Mali (Afrika) tot en met de tijd van de VOC en dus hier de WIC (West Indische Compagnie). Na het museumbezoek liepen we terug naar het schip en namen we afscheid van onze gasten.
Eerst maar eens een goede lunch verorberen om vervolgens met de crew van de Artemis de stores (de bestelling voor de komende 12 weken) te verwerken. De trainees hebben echt keihard gewerkt om door de stores heen te komen. Alles moest in het schip worden geplaatst zonder dar de interior en cook het overzicht kwijt raakten. Een applaus viel hen ten deel van de teacher-crew en de Artemis-crew. Echt complimenten!
Van school kwam deze dag niets meer; en terecht dus kregen de trainees einde van de middag vrij om wat inkopen te doen in Willemstad of te vertoeven op het Wilhelminaplein waar free Wifi was. Eindelijk konden ze even met het thuisfront contacten. Toen we vroegen of er nog sailmail verstuurd moest worden was er een volmondig “JA” want dat is altijd leuk. ’s Avonds hebben velen nog aan de sailmail gewerkt.