Skip to main content Skip to footer

Volg RM 2

Volg de Artemis

Op deze pagina kun je de trainees op de voet volgen.
Je vindt hier blogs, video's, foto's en de live-locatie.
Gebruik onderstaande knoppen om snel naar het juiste punt op de pagina te gaan.

Veel volgplezier!

Deel deze pagina

Houd je vrienden en familie op de hoogte! Download deze afbeelding en deel hem via social media of WhatsApp.

Live locatie Artemis

Volg de live-locatie van het schip. Even geen update? Geen zorgen, de verbinding komt snel weer terug.

Bekijk ook de locatie van onze andere schepen >

Blogs & Vlogs

Iedere week schrijven de trainees blogs of maken ze vlogs over hun reis.
(Nog geen nieuws? Ververs dan de pagina (ctrl+R of command+R.)

VLOG 13: Curaçao!

1 en 2 februari, Jip & Luuke

VLOG 12: Union Island & Chillen in het Jibnet

22 en 23 januari, Nina & Annemijn

Blog 4: Wentelteefjes, modderbaden & voorbereiding shipstakeover

20 en 21 januari, Floris & Djuna

20 Januari

Het was vandaag Lazy Day. In de ochtend werden er Wentelteefjes gebakken en kon iedereen uitslapen. We hadden een drukke planning, In de ochtend moesten we van kamers switchen en in de middag gingen we een hike doen naar een Waterval en een modderbad. Bij Kamers switchen moet alles worden schoongemaakt zodat iedereen in hun nieuwe kamer kan. In de middag was er Pasta met rode saus gemaakt. Het was erg lekker. Nadat er was gegeten, gingen we de Hike doen naar het modderbad en de Waterval. We moesten eerst een 1 uur lopen naar boven om bij de ingang te komen. De meeste mensen gingen liftend ernaar toe. Toen we bij de ingang waren liepen we allemaal op een stenenpad, waar de gids allemaal intressante feitjes vertelde over planten. We kwamen bij een plek waar een man met fruit stond. Het was fruit wat daar in het gebied groeide. Er waren ook geiten die we konden voeren en uiteindelijk konden we de Waterval en het modderbad zien. Je kon een moddermasker nemen en daarna naar de Waterval lopen. Als je klaar was met de Waterval dan was er nog een modderbad. Na de modderbad mochten we naar een stadje toe en daar uiteten gaan. Ook zijn we naar een supermarket geweest waar we allemaal eten konden inslaan.

21 Januari

We vertrokken naar de Grenadines. En we kregen sailtraining waarbij we gingen oefenen voor de ships take over. Het was verdeeld in twee groepen, de ene begon met zelfstudie en de ander met sailtraining. We kregen meer leiding over het schip en mochten zelf kiezen wat voor zeilen we wilde zetten. Op deze manier konden we ook al nadenken over welke functie we willen zijn tijdens de shipstakeover. Floris ging al oefenen als kapitein en Djuna als first officer. We vonden het erg leuk om al een beetje de touwtjes in handen te hebben en hebben erg veel zin de shipstakeover.

Bedankt voor het lezen van deze blog

VLOG 11: Dominica & Saint Lucia

12 en 13 januari, Nina & Annemijn

Blog 3: Sint-Maarten & Guadeloupe + Zeilen & Internships

10 en 11 januari, Jip & Luuke

Hallo! Wij zijn Jip en Luuke en we zeilen mee op de RM2. Dinsdag zijn wij weer begonnen met zeilen na onze avonturen op Sint-Maarten. Op Sint-Maarten waren we begonnen met een lange wandeling naar een strand toe. We hebben daar lekker gezwommen en spelletjes op het strand gedaan. Daarna gingen we door naar Grand case, we mochten daar namelijk zelf uit eten gaan. Ook nog een lekker ijsje gehaald! Op dag 2 van Sint-Maarten hebben we een leuke ‘uitwisseling’ gehad met kinderen (6-15) van een zeilschool hier. Eerst gingen wij daar zeilen in kleine bootjes en daarna hebben wij ze een rondleiding gegeven op onze boot. We gingen ook nog met ze zwemmen wat ze super leuk vonden, schattig om te zien.

En daarna gingen we naar Guadeloupe! Tijdens de zeildagen is er veel gebeurd. Alles moest weer zee-veilig zijn, dus geen rondslingerende dingen en goede schoenen. Laat die naaldhakken maar thuis. We zijn 11 januari in de avond aangekomen.

Op woensdag hadden we de boot Olympics. Er waren verschillende onderdelen. We hadden het knopen gedeelte waar we de commando paalsteek en het gooien van een 8-knoop zo goed mogelijk moesten uitvoeren. Het snel netjes maken van de touwen. De boot “aanleggen”, het doel was om een touw om een paaltje te gooien om zo de boot naar de kant toe te kunnen trekken. Zwemvesten zo snel mogelijk correct aantrekken en als laatste hadden we het tuigje aantrekken, dat is al verwarrend maar al helemaal blind!

Als we weer van Guadeloupe wegvaren gaan de stages beginnen. De afgelopen weken hebben we algemene dingen geleerd, onze basic skills. Maar nu mogen we ons gaan verdiepen in een rol aan boord die ons interesseert. De hele crew gaf op donderdag dus hun pitch, om even te vertellen wat ze doen aan boord en waarom je diegene zou moeten kiezen. We zullen het nu even uitleggen:

Als kok moet je zorgen dat iedereen tijdens het ontbijt, de lunch en het diner kan eten. Ook moet je de voorraden bijhouden en zoveel mogelijk verspilling tegengaan. Je moet creatief denken en omgaan met de ingrediënten die je hebt. Met een lekker maaltje hou je iedereen te vriend. Vandaag hadden we gnocchi met rode saus en kregen we ook nog een bakje ijs, we zijn helemaal blij!

Als Interior manager stuur je happy hour aan en de auction. De auction houdt in dat als een trainee spullen laat slingeren dat die trainee een klusje moet doen om ze terug te verdienen. Als interieur manager hou je het netjes op de boot en zorg je voor structuur. Je weet waar alles staat en zorgt voor slimme oplossingen als er iets niet is.

Als engineer hou je je bezig met de motoren van de boot. Met de watermaker, schoon water is essentieel. Met de Generators die maken elektriciteit, voor onze navigatie aan boord is dat erg belangrijk.
Als Deckhand ben je continu bezig. Je hijst en strijkt de zeilen. Je bent op veel

plekken tegelijk en zorgt dat er geen chaos ontstaat op het dek. De Deckhand en Bosun werken veel samen omdat veel van hun taken overlappen.
Als Bosun kijk je ook naar het onderhoud van het schip. Bijvoorbeeld of alle touwen nog bruikbaar zijn en of de zeilen niet aan vernieuwing toe zijn. Je klimt ook veel in de mast en Jibnet, de dekhand doet dat ook. Je stuurt ook de groepen aan tijdens een taak.

Als Captain ben je eindverantwoordelijk voor alles. Je bepaalt wat de volgende bestemming is. Je bent bezig met de crew, de teachers en de trainees en je maakt de eindbeslissingen. Het is een grote taak maar het is het waard.
Als Officer werk je met de radar, je zorgt samen met de kapitein dat het logboek wordt bijgehouden en je zet de koers uit. Ook ben je verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord.

Als scheepsarts zorg je voor de gezondheid van iedereen aan boord. Als iemand ziek is of pijn heeft probeer je zo goed mogelijk te helpen.
Als teacher begeleid je de trainees tijdens de zelfstudie maar je coacht ze ook. Als teacher plan je de excursies aan land en ben je verantwoordelijk voor het Masterskip programma; zoals workshops over persoonlijke ontwikkeling en de sailtraining.

De trainees moeten een motivatiebrief schrijven naar hun eerste keus voor de stages, samen met je 4 andere opties. Wij hebben onze motivatiebrief gestuurd naar Deckhand (Luuke) en scheepsarts (Jip). Hopelijk krijgen we onze rol! Na onze stages begint in week 6 de ships-takeover. We kiezen dan een van de twee rollen waar we stage bij hebben gelopen en moeten dan met elkaar zorgen dat we aankomen op Curaçao!

Dit was onze blog! Jip en Luuke

Blog 2: Do's & Dont's voor RM 2

9 & 10 januari door Max & Zoë

DO’s and DONT’s voor RM2

Omdat jullie al zo veel over onze avonturen hier op de boot horen dachten wij te schrijven over dingen die we liever wel hadden meegenomen en dingen die we liever thuis hadden gelaten. Dus let op als je deze reis wilt gaan maken

DO’s

Ventilator: het is hier extreem warm als je aan anker ligt, een ventilator zorgt voor de nodige verkoeling
Makkelijke schoenen: als je aan het varen bent moet je vaak schoenen aan en uit doen, omdat het zo warm is wil je niet een eeuwigheid bezig zijn met dit te doen, want dan zweet je je kapot, dus neem stevige schoenen mee maar ze moeten wel makkelijk aan kunnen en snel kunnen drogen
Genoeg sokken: tijdens het zeilen moet je dichte schoenen aan, sokken raak je snel kwijt dus neem er genoeg mee!
Eten: als je denkt dat je genoeg mee hebt… nog meer, vooral de dingen die je alleen in Nederland of Europa kan kopen, stroopwafels is iets wat we nu enorm missen, maar ook tucjes zijn altijd lekkers, als je denkt dat je genoeg mee hebt dan moet je nog meer meenemen, neem ook voedzaam eten mee zodat je dit kan eten als je het eten aan boord niet lust
Verlengsnoer: de prachtige Artemis is een mooi schip, maar met weinig en niet zo slim geplaatste stopcontacten, daarom is het handig om een verlengsnoer mee te nemen, of een lang oplaadsnoer, en hierbij hoort ook een stekker waar 2 of meer snoeren in kunnen voor je roomie en andere apparaten
Stoffen broekjes: kleding die makkelijk aan kan en lekker zit doe je veel sneller aan dan kleding die dit niet doet, kortom deze ga je wel dragen en je spijkerbroek niet.
Meer chillen kleding dan leuke kleding: op de boot gaat alles om comfort, wees niet bang dat mensen je gaan judgen over hoe je er uit ziet want na 1,5 weken op de boot is iedereen verwilderd.
Pennen: pennen drogen op de boot uit, dus neem heel veel mee.
Zonnebrand: je komt hier om een chocolaatje te worden en niet om een kreeft te zijn, dus geloof de crew en smeer je goed in, je zit hier 6 weken dus tijd genoeg om je tan bij te werken.
Een setje sportkleding: je gaat veel op excursies met wandelen of zelfs hardlopen, dus zorg dat je een goed setje sportkleding meeneemt en e.v.t. hardloopschoenen.
Leer spellen uit je hoofd en download info: het zal je verbazen hoe veel je nog dingen wil opzoeken, dus download spellen, films, boeken, of uitleg van kaartspellen voor aan boord zodat je niet de hele tijd hetzelfde speelt.

DONT’s

Veel make up meenemen: je hebt de tijd er niet voor en zodra je het gaat doen zweet je het er meteen weer allemaal af, je gaat het niet dragen en het is zonde van de ruimte, een eventuele mascara en concealer is meer dan genoeg
Truien: nogmaals, het is hier warm, je hebt maximaal 2 truien nodig en dit is voor de 2 koudere dagen die je hier gaat krijgen en voor je vertrek en terugkomst in Nederland en je krijgt hier ook je masterskip trui dus is 1 eigen trui genoeg
Niet sneldrogende spullen: neem alleen spullen mee die snel drogen, vaak wil je snel even je kleding wassen zodat je het meteen weer aan kan doen

VLOG 7: Sint-Maarten! Hiken & Dineren

29 en 30 december 2023, Djuna & Floris

Blog 1: Les aan boord & voetbaltoernooi aan land

27 en 28 december 2023

Hoii wij zijn Josephine en Myrthe en wij gaan jullie een kort verslag geven over de afgelopen twee dagen, dus lees snel verder!

Woensdag 27 december: we begonnen de dag met het gebruikelijke, eerst ontbijt, zelfstudie, lunch, captains speach en happy hour. Vervolgens hadden we een carrousel, van Noor kregen we uitleg van het masterboekje, met Lisa gingen we klimmen in de masten, van Joshua kregen we uitleg over de belangrijkste onderdelen van het schip en met Alien hadden we het over zeeziekte en uitdroging. Daarna hadden we onze eerste scheepsraad waar we het voor elkaar hadden gekregen om nog naar de supermarkt te gaan om in te slaan voor de komende 10 dagen op zee. Bij de river breeze mochten we allemaal een pizza uitzoeken en gingen we zwemmen en douchen.

Donderdag 28 december: weer begonnen we met het gebruikelijke. Na happy hour gingen we met zn alle het land op voor een voetbaltoernooi, het was een hele sportieve middag waar team petjes uiteindelijk heeft gewonnen. Daarna hadden we het laatste moment om nog dingen te downloaden op de wifi en gedag te zeggen tegen onze ouders, we gaan morgen waarschijnlijk varen naar Sint-Maarten. Op deze reis hebben we 10 dagen geen bereik.