Skip to main content Skip to footer

Blog over de ships take-over

Geschreven door Myrthe!

Na heel wat zeiltraining kregen we op een gegeven moment 4 bellen te horen, dat betekent dat iedereen naar het maindeck moest komen. Er werd aangekondigd dat de internships gingen beginnen, gevolgd door een introductie voor elke taak op de boot. De volgende 2 dagen moest je kiezen wat je wilde doen voor de internships en je 1e drie keuzes op een lijst schrijven. Op een gegeven moment moesten we tijdens een learningclinic een motivatiebrief in het Engels schrijven naar het crewlid die de taak had die jou 1e keuze was. Even later kreeg je te horen of je bij het crewlid je internships mocht gaan volgen. Ik had als 1e keuze Bosun (de leider van de deckhands) dat ben ik helaas niet geworden maar ik werd wel captain! Superleuk en interessant, ik heb daar veel geleerd over hoe je routes moet maken en wat daarbij allemaal meespeelt, zoals windrichting, golven, weer, dag of nacht, snelheid…

Bij de 2e internships moesten we weer de lijst invullen maar moesten we nu geen letter (brief) schrijven maar een Engelse pitch doen voor de welbetreffende crew, deze keer ging ik voor Cook. We hebben daar hele lekkere dingen gemaakt en wat extra skills geleerd. Toen was het tijd voor de definitieve pitch! Voor de gehele crew in het Engels. Dan denk je vast, nah is vast niet zo spannend. Nou, dat was niet helemaal het geval. Eerst werd je geroepen door de vorige trainee en dan moest je in de spotlights gaan staan op een verhoging in het midden van het aftdeck. 15 man staren je dan aan en dan moet je even een verhaaltje over jezelf gaan vertellen waarom jij het beste bent voor die taak. Toen iedereen was geweest ging we even alle spanning van ons af feesten en zijn we met de boombox over het hele schip gedanst binnen 5 minuten. Dat was echt supergezellig en gelukkig was de spanning toen gelijk weer weg. Maar, toen kregen we gelijk te horen welke taak we hadden gekregen. Ik had gepitcht voor captain en werd uiteindelijk first-mate (1e stuurman of officer).

En nu ging het echt beginnen!

De volgende ochtend werden we weer naar het maindeck gebeld en werden de captains en first-mates naar voren gehaald en kregen we de overdracht. We moesten gelijk alles regelen en planningen maken voor de wachten. Ook moesten we mensen aansturen om wat klusjes te doen en zorgen dat het afval opgehaald werd. Daarna moesten we een zeilroute maken van Dominica naar Sint-Maarten. We hadden gepland dat we om 2 uur weggingen uit de haven van Dominica, waardoor we in de avond aankwamen in een klein haventje bij Ille des Saintes (een klein eilandje onder Guadeloupe). Dat ging helemaal goed en volgens planning. De volgende dag vertrokken we echt richting de kust van Sint-Maarten, maar eigenlijk gingen we naar Tintamarre (het eiland daarnaast) dat was in totaal zo’n 1,5 dag zeilen, met natuurlijk ook nachtwachten. Ik had wacht met Feline (captain), Wytske (bosun), Olivier (engineer), Sofia, Sarah en Dieke (deckhands) en onze wacht was van 4- 8 in de ochtend en in de avond. 4 Uur is lang maar wel supergezellig. Er moest best wel veel gedaan worden in die 4 uur, we hebben heel wat zeilen gehesen en laten zakken. Onze snelheid tijdens de wacht was op zijn hoogst 8.6 knopen (ongeveer 16 km per uur) verder was eigenlijk iedereen op de boot wel wat aan het doen. Dat was echt leuk om te zien.

Conclusie:
Ships take-over was echt een superleuke ervaring waarbij iedereen veel heeft geleerd (ik denk dat ik voor de hele groep spreek).

Dit was mijn blog! Dank je wel voor het lezen.